تبلیغات
یا اباصالح المهدی - چگونه مهدى منتظر در آخر الزمان مى تواند مردگان را زنده كند، و مؤمنین را عزیز بدارد و فاسقین را عذاب نماید؟ و اصولا آیا اعتقاد به رجعت پشتوانه علمى دارد در حالیكه جزء اعتقادات مسلمین نمى باشد، چرا كه عقلا ممكن نیست و دلیل بر آن نداریم.

العجل العجل یامولای یاصاحب الزمان


Admin Logo
themebox Logo
سایت مراجع تقلید

 آیت الله سید علی خامنه ای (مد ظله العالی)
اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
 آیت الله جواد تبریزی (رحمة الله علیه)
اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
 آیت الله محمد تقی بهجت (رحمة الله علیه‌)
اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
 آیت الله نوری همدانی (مد ظله العالی‌)
اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
 آیت الله  سید صادق شیرازی (مد ظله العالی)
اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
 آیت الله لطف الله صافی (مد ظله العالی‌)
اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
 آیت الله ناصر مکارم شیرازی (مد ظله العالی‌)
اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
 آیت الله فاضل لنکرانی (رحمة الله علیه)
اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
 آیت الله سید علی سیستانی (مد ظله العالی)
اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
 آیت الله وحید خراسانی (مد ظله العالی ‌)
اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
 آیت الله جوادی آملی (مد ظله العالی ‌)
اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
 آیت الله جعفر سبحانی (مد ظله العالی)

جهت دریافت كد لوگوی مراجع كلیك كنید

افسران جنگ سایبری

اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِیِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی كُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً

ماه مهدی

مشاهده و دریافت کد

Warning: include(../public/links/tools.php) [function.include]: failed to open stream: No such file or directory in /home/tools/public_html/pagerank/religious/getcode.php on line 43

Warning: include(../public/links/tools.php) [function.include]: failed to open stream: No such file or directory in /home/tools/public_html/pagerank/religious/getcode.php on line 43

Warning: include() [function.include]: Failed opening '../public/links/tools.php' for inclusion (include_path='.:/usr/lib/php:/usr/local/lib/php') in /home/tools/public_html/pagerank/religious/getcode.php on line 43
کد نمایشگر رتبه سایت در گوگلرتبه سنج مذهبی گوگل

چگونه مهدى منتظر در آخر الزمان مى تواند مردگان را زنده كند، و مؤمنین را عزیز بدارد و فاسقین را عذاب نماید؟ و اصولا آیا اعتقاد به رجعت پشتوانه علمى دارد در حالیكه جزء اعتقادات مسلمین نمى باشد، چرا كه عقلا ممكن نیست و دلیل بر آن نداریم.

جواب اجمالى:

زنده كردن مردگان، در حقیقت كار خداوند است، كه گاهى به بعضى از بندگان صالحش همچون حضرت عیسى (علیه السلام) و امام زمان(عج الله تعالی فرجه الشریف) این اذن را مى دهد بعضى از انسانها را بتوانند زنده كنند و این زنده كردن فقط با اذن الهى امكان پذیر است.

و رجعت هم به معناى زنده شدن بعضى انسانها در دنیا، در موقع ظهور امام زمان (عج)، از روایات و بعضى آیات استفاده مى شود، و طبق سخنان پیامبر اكرم (صلی الله علیه وآله) این امر در امت اسلامى نیز همانند امتهاى گذشته به وقوع خواهد پیوست.

مساله رجعت ارتباطى با زنده كردن مردگان توسط امام زمان(عج) ندارد و شیعیان زنده كردن اموات را به خداوند نسبت مى دهند نه به امام زمان(عج).

جواب تفصیلى:

قبل از پاسخ به شبهه مذكور لازم است نكاتى ذكر شود و آن اینكه: مساله رجعت هیچ ارتباطى با زنده كردن مردگان و یا عزیز نمودن مؤمنین و عذاب كردن فاسقین، توسط امام زمان ندارد و شیعیان هیچ موقع زنده نمودن مردگان را به امام زمان ربط نمى دهند، بلكه همواره اعتقادشان این است كه زنده كردن و یا میراندن مخصوص ذات مقدس خداوند است. با توجه به این مطلب بحث از احیاء مردگان توسط غیر خدا، بحث حاشیه اى خواهد بود. در قرآن كریم خداوند صفاتى را براى خودش مطرح مى كند كه مخصوص ذات مقدس او مى باشد و غیر از خداوند كسى از انبیاء و ائمه و ملائكه آن صفات را ندارند. مانند: «لااله الا هو یحیى و یمیت([1])» (معبودى جز او نیست، زنده مى كند و مى میراند) و «الله یتوفى الانفس حین موتها...([2])» خداوند ارواح را به هنگام مرگ قبض  مى كنند...».

هنگامى كه خداوند به عیسى بن مریم(ع) گفت: یاد كن نعمتى را كه به تو و مادرت بخشیدیم، زمانى كه تو را با «روح القدس» تقویت كردم; كه در گهواره و به هنگام بزرگى، با مردم سخن مى گفتى و هنگامى كه كتاب و حكمت و تورات و انجیل را به تو آموختم، و هنگامى كه به فرمان من، از گل، چیزى به صورت پرنده مى ساختى، و در آن مى دمیدى، و به فرمان من پرنده مى شد، و كور مادر زاد، و مبتلا به بیمارى پیسى را به فرمان من، شفا مى دادى، و مردگان را (نیز) به فرمان من زنده مى كردى; و هنگامى كه بنى اسرائیل را از آسیب رساندن به تو، بازداشتم; در آن موقع كه دلایل روشن براى آنها آوردى، ولى جمعى از كافران آنها گفتند: اینها جز سحر آشكار نیست([3])».

با توجه به مقدمه فوق، مى گوئیم: در همه ادیان به ظهور مصلح جهانى بشارت داده شده است و این مصلح جهانى كه وارث همه علوم و معجزات انبیاء گذشته مى باشد و عدل و داد را برقرار كرده و زمین را از لوث ستمگران و خیانتكاران پاك مى كند. قرآن مى فرماید: «و لقد كتبنا فى الزبور من بعد الذكر ان الارض یرثها عبادى الصالحون([4])» در "زبور" بعد از ذكر (تورات) نوشتیم بندگان شایسته ام وارث (حكومت) زمین خواهند شد»، و امام زمان (ع) كه همان مصلح موعود است همه معجزات پیامبران را خواهد داشت([5])، بنابراین زنده كردن مردگان نیز مى تواند از معجزات آن حضرت باشد اما باید توجه داشت كه هرگونه معجزه اى تنها باذن الهى خواهد بود و بدون اذن خداوند انجام معجزه ممكن نیست.

رجعت و عقیده مسلم شیعه

رجعت، به معنى بازگشتن است، و مراد از آن زنده شدن و بازگشتن گروهى، (از نیكان بسیار نیك و انسان هاى بسیار بد) بعد از حضرت قائم (عج) مى باشد، تا نیكان با مشاهده دولت آن بزرگوار شادمان بشوند و به فیض نصرتش مفتخر گردند. و انسان هاى بد نیز با مشاهده دولتى كه هرگز نمى خواستند، غمگین گردند و به ذلت و خوارى برسند، و عقوبت و عذاب ببینند و به دست دوستان آن حضرت كشته شوند و اما دیگر مردمان در قبرها مى مانند تا در قیامت حاضر گردند([6]).

اما اینكه گفتید عقلا ممكن نیست و دلیلى بر آن نداریم؟! مى گوئیم بهترین دلیل بر امكان چیزى وقوع آن است و در امتهاى گذشته نظیر آن واقع شده است و قرآن كریم موارد مختلفى از رجعت را بیان نموده است از جمله به داستان قومى اشاره مى كند كه از ترس طاعون از وطن خود فرار كردند و خداوند آنها را مدتى طولانى میراند و سپس به سبب دعاى یكى از پیامبران بنام «حزقیل» همه آنها را زنده كرد بعد از آن پس از مدتى به اجل طبیعى از دنیا رفتند([7]).

براى روشن شدن مطلب دو آیه و دو روایت نقل مى شود:

الف) آیات:

1ـ قرآن مى فرماید: «الم تر الى الذین خرجوا من دیارهم و هم الوف حذر الموت، فقال لهم الله موتوا، ثم احیاهم ان الله لذو فضل على الناس و لكن اكثر الناس لایشكرون([8]); آیا ندیدى آنان را كه از بیم مرگ از خانه هاى خود بیرون رفتند و آنها هزاران تن بودند، پس خداوند به آنها گفت: بمیرید. سپس آنان را زنده كرد، بى گمان خدا بر مردم صاحب فضل است. و لكن بسیارى از مردم سپاسگزارى نمى كنند».

و طبق قاعده معروف: «حكم الامثال فیما یجوز و ما لا یجوز واحد» احتمال امتناع آن از بین مى رود و ثابت مى شود كه رجعت یك كار ممكنى است و نمى تواند در این امت (پیامبر اسلام) ممكن نباشد، و روایات ما آن را اثبات كرده اند و پیامبر (ص) در این مورد مى فرماید: «یكون فى هذه الامه كل ما كان فى بنى اسرائیل حذو النعل بالنعل و القزة بالقزة([9])» هر اتفاقى كه در بنى اسرائیل رخ داده بدون ذره اى كم و زیاد در این امت هم رخ مى دهد.

2ـ آیه ى دیگرى كه بر رجعت دلالت دارد این است كه خداوند مى فرماید: «و یوم نحشر من كل امة فوجاً([10])» (به خاطر آور) روزى را كه ما از هر امتى، گروهى را از كسانى كه آیات ما را تكذیب مى كردند محشور مى كنیم، و آنها را نگه مى داریم تا به یكدیگر ملحق شوند، این آیه مربوط به قیامت نمى تواند باشد چون در قیامت همه محشور مى شوند نه از هر گروهى فوجى، لذا این آیه مربوط به رجعت مى شود.

ب) روایات:

1ـ مأمون خدمت امام رضا (ع) عرض كرد یا ابا الحسن درباره رجعت چه مى گویى؟ حضرت فرمود: رجعت حق است در امت هاى پیشین بوده است و قرآن هم ازآن سخن گفته است و پیامبر هم فرمود: پس مى آید، براى این امت هر آنچه براى امت هاى گذشته پیش آمد، بدون كم و زیاد، و فرمود هنگامى كه مهدى (عج) از فرندان من ظهور نماید، عیسى از آسمان پایین آمده پشت سر آنحضرت نماز مى گذارد... مأمون عرض كرد سرانجام چه مى شود؟ فرمود: حق به اهل خودش بر مى گردد. این روایت به خوبى دلالت بر وجود رجعت و صحت آن دارد كه نیازى به توضیح نیست.

2ـ سلمان مى گوید: پیامبر اسلام (ص) دوازده امامى بعد از خود را معرفى نمود، و اسامى هر یك را بیان نمود، من گریستم و عرض كردم آیا من آنها را درك مى كنم؟ فرمود: تو اى سلمان و امثال تو آنها را دوست مى دارند و با معرفت آنها را درك مى كنند، سلمان گوید خدا را شكر كردم سپس عرض كردم یا رسول الله آیا من تا زمان آنها زنده خواهم بود؟ فرمود: اى سلمان این آیه را بخوان «هنگامى كه نخستین وعده فرا رسد گروهى از بندگان نیرومند و جنگجوى خود را بر ضد شما مى انگیزم، خانه ها را جستجو كنند و این وعده اى است قطعى پس شما را بر آنها چیره مى كنیم و شما را بوسیله دارییها و فرزندان كمك خواهیم كرد و نفرات شما را بیشتر قرار مى دهیم([11])» سلمان مى گوید من از روى شوق گریه نمودم و گفتم یا رسول الله این حادثه در زمان شما (و با حضور شما) خواهد بود فرمود آرى و الله در آن زمان من و على و فاطمه و حسن و حسین و نه امام از فرزندان حسین (علیهم اسلام) و هر كسى كه در مسیر اهلبیت مظلوم واقع شده اند همه یكجا گردهم مى آییم، آنگاه ابلیس و لشكریان او و مؤمنین واقعى و كافران حقیقى حاضر مى شوند، و فرمود ماییم تأویل این آیه: «ما چنین اراده نموده ایم، كه بر مستضعفان زمین منت نهیم و آنان را پیشوایان وارثان روى زمین قرار دهیم». سلمان مى گوید از نزد پیامبر (ص) برخواستم از آن به بعد، هیچ باكى نداشتم كه من مرگ را ملاقات كنم و یا او به سراغم آید([12])».

والسلام

 





کد رنکینگ گوگل