تبلیغات
یا اباصالح المهدی - تجزیه و تحلیلى درباره 313 نفر از یاران مخصوص امام

العجل العجل یامولای یاصاحب الزمان


Admin Logo
themebox Logo
سایت مراجع تقلید

 آیت الله سید علی خامنه ای (مد ظله العالی)
اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
 آیت الله جواد تبریزی (رحمة الله علیه)
اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
 آیت الله محمد تقی بهجت (رحمة الله علیه‌)
اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
 آیت الله نوری همدانی (مد ظله العالی‌)
اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
 آیت الله  سید صادق شیرازی (مد ظله العالی)
اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
 آیت الله لطف الله صافی (مد ظله العالی‌)
اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
 آیت الله ناصر مکارم شیرازی (مد ظله العالی‌)
اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
 آیت الله فاضل لنکرانی (رحمة الله علیه)
اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
 آیت الله سید علی سیستانی (مد ظله العالی)
اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
 آیت الله وحید خراسانی (مد ظله العالی ‌)
اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
 آیت الله جوادی آملی (مد ظله العالی ‌)
اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
 آیت الله جعفر سبحانی (مد ظله العالی)

جهت دریافت كد لوگوی مراجع كلیك كنید

افسران جنگ سایبری

اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِیِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی كُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً

ماه مهدی

مشاهده و دریافت کد

Warning: include(../public/links/tools.php) [function.include]: failed to open stream: No such file or directory in /home/tools/public_html/pagerank/religious/getcode.php on line 43

Warning: include(../public/links/tools.php) [function.include]: failed to open stream: No such file or directory in /home/tools/public_html/pagerank/religious/getcode.php on line 43

Warning: include() [function.include]: Failed opening '../public/links/tools.php' for inclusion (include_path='.:/usr/lib/php:/usr/local/lib/php') in /home/tools/public_html/pagerank/religious/getcode.php on line 43
کد نمایشگر رتبه سایت در گوگلرتبه سنج مذهبی گوگل
تاریخ:جمعه 3 شهریور 1391-08:35 ب.ظ

تجزیه و تحلیلى درباره 313 نفر از یاران مخصوص امام

تواتر حدیث 313 نفر 
براى شناخت این یاران مخصوص به مطالب زیر توجه كنید:
در همه جا معروف است و در كتابهاى مربوط به امام زمان علیه السلام نوشته شده كه هنگام ظهور آن حضرت 313 نفر یاران مخصوصش به او مى پیوندند و همچون كوه در برابر حوادث ایستادگى كرده و همراه امام (عج ) هستند، اكنون بجاست كه در این كتاب درباره این افراد خاص به بررسى فشرده اى بپردازیم ، براى روشن شدن مطلب نخست صحت اصل حدیث را مورد بررسى قرار داده سپس ویژگیهاى این یاران را بیان مى كنیم .
به طورى كه در كتب مربوطه مانند بحارالانوار، (طبق قدیم ، جلد 13، و نیز چاپ جدید جلد 52)، اثباة الهداة ، جلد 7، و منتخب الاثر و... آمده ، حدیث ماجراى پیوستن 313 نفر از یاران خاص حضرت قائم (عج ) به آن حضرت ، هنگام ظهور در مكه
((متواتر)) است ، یعنى به اندازه اى نقل شده كه انسان با بررسى آنها علم پیدا مى كند كه این حدیث صحیح است ، و از پیامبر صلى اللّه علیه و آله و ائمه علیهم السلام نقل شده است .
بنابراین نباید شكى در صدور حدیث مذكور از جانب معصومین علیهم السلام نمود.
توضیح بیشتر اینكه : این حدیث با تعبیرات گوناگون نقل شده و در مجموع به اصطلاح ، تواتر معنوى بر صحت صدور آن از معصومین علیهم السلام داریم .
ویژگیهاى این افراد 
اكنون با توضیحات كوتاه ، ویژگیهاى این افراد و یاران مخلص دیگر امام قائم (عج ) را در امور ده گانه زیر بررسى مى كنیم :
1-امام در انتظار آنها بسر مى برد:  
هنگام ظهور امام قائم (عج ) آن حضرت قبل از آنكه كنار كعبه برود و تكیه بر كعبه (كانون و مركز توحید) كند و صداى دل آراى خود را بلند كرده و به جهانیان برساند، در مكانى بنام ((ذى طوى )) (152) در انتظار 313 نفر از یاران خاصش توقف مى كند، تا اینكه آنها مى آیند و به آن حضرت مى پیوندند... (153) و از آنجا همراه امام به كنار كعبه مى روند... (154)
2- آنها از اطراف جهان جمع مى شوند:  
این 313 نفر از اطراف جهان و دورترین نقطه ها جمع شده و به امام قائم (عج ) مى پیوندند چنانكه در حدیثى از امام باقر علیه السلام بیان شده :
(( یجمع اللّه من اقاصى البلاد على عدة اهل بدر ثلاثماءة و ثلاث عشر رجلا؛))
((خداوند براى حضرت قائم از دورترین شهرها، به تعداد جنگاوران جنگ بدر، 313 مرد را جمع مى كند.)) (155)
3- آنها نخستین بیعت كنندگان با امام قائم (عج ) هستند: 
هنگام ظهور، نخستین كسانى كه پس از جبرئیل امین علیه السلام با امام قائم (عج ) بیعت مى كنند، همین 313 نفر هستند، چنانكه این مطلب را امام باقر علیه السلام در ضمن حدیثى فرمود. (156)
البته باید توجه داشت كه در آغاز ظهور، یاران امام زمان علیه السلام 313 نفرند، و گرنه به طور سریع بر یاران آن حضرت افزود مى شود به طورى كه در همان آغاز به 000/10 نفر مى رسند، چنانكه امام صادق علیه السلام فرمود:
(( ما یخرج الا فى اوله قوم و ما یكون اولو القوة اقل من عشرة آلاف ؛))
امام زمان علیه السلام خروج و ظهور نمى كند مگر همراه یاران نیرومند و رشید، و این یاران كمتر از 000/10 نفر نیستند. (157)
4- آنها جانبازان سلحشورند:  
این 313 نفر در حدى از ایثار و جانبازى و شجاعت و سلحشورى هستند كه دشمنان قائم (عج ) جمع مى شوند تا آن حضرت را به قتل برسانند، همین 313 نفر با دفاع قهرمانانه و جانبازى در راه آن بزرگوار، دشمنان را دفع كرده و آنان را در راه رسیدن به هدف شوم خود، مفتضحانه شكست مى دهند، چنانكه این مطلب در ضمن حدیثى از امام سجاد علیه السلام نقل شده است . (158)
5- آنها پرچمداران و حاكمان روى زمینند:  
این افراد، در روایات بسیار، تشبیه به 313 نفر مسلمانان شجاع و سلحشورى شده اند كه در جنگ بدر، نخستین شكست بزرگ را بر كفار و دشمنان اسلام وارد آوردند، كه تا آن وقت دشمنان چنین شكستى از اسلام نخورده بودند، و اصلا تصور چنین شكستى را نمى كردند.
به علاوه ، این 313 نفر پرچمداران روى زمین ، و حاكمان خدا بر مردم در سراسر زمین مى باشند، این ویژگیها حكایت از آن مى كند كه این افراد علاوه بر سلحشورى و شجاعت ، داراى علم و بینش بوده كه لیاقت رهبرى جامعه ها را دارند و شایستگى آن را دارند كه پرچمدار كشورها باشند.
شاید بتوان گفت : هنگام برقرارى حكومت جهانى حضرت مهدى (عج ) همه جهان به 313 ایالت و استان تقسیم گردد، و در هر یك از این ایالتها و استانها این مردان بزرگ رهبر آنجا گردند، اینك به اصل روایت توجه كنید:
(( عن الصادق علیه السلام و كاءنى انظر الى القائم (عج ) على منبر الكوفة و حوله اصحابه ثلثماءة و ثلاث عشر رجلا عدة اهل البدر و هم اصحاب الاءلویة و هم حكام اللّه فى ارضه على خلقه ...؛))
امام صادق علیه السلام فرمود: گویا امام قائم (عج ) را بر بالاى منبر كوفه مى نگرم كه یارانش 313 نفر مرد به تعداد جنگاوران مسلمان جنگ بدر، اطرافش را گرفته اند، این یاران پرچمداران و حاكمان بر مردم در زمین از جانب خدا هستند. (159)
6- آنها امت معدود و همچون پاره هاى ابرهاى متراكم هستند:  
در قرآن مى خوانیم :
((هر جا كه باشید خداوند همه شما را حاضر مى كند.)) (160)
در تفسیر این آیه ، امام باقر علیه السلام فرمود:
(( یعنى اصاب القائم (عج ) الثلاثماءة و البضعة عشر رجلا و اللّه هم الامة المعدودة قال یجتمعون و اللّه فى ساعة واحدة قزع كقزع الخریف ؛))
((منظور یاران قائم (عج )اند كه 313 نفرند، به خدا سوگند منظور از امت معدوده (كه در آیه 8، سوره هود آمده ) آنها هستند، به خدا سوگند در یك ساعت همگى جمع مى شوند همچون پاره هاى ابر پائیزى كه بر اثر باد جمع و متراكم مى گردد.)) (161)
و در حقیقت آیه مباركه مذكور مى گوید: خدائى كه قدرت دارد ذرات پراكنده خاك انسانها را در قیامت از نقاط مختلف جهان جمع آورى كند به آسانى مى تواند یاران مهدى (عج ) را در یك روز و یك ساعت براى براى افروختن نخستین جرقه هاى انقلاب به منظور تاءسیس حكومت جهانى عدل الهى و پایان دادن به ظلم و ستم جمع نماید.
تعبیر
((امة معددة )) و همچنین با پاره هاى ابر پائیزى كه توده هاى آن جمع و متراكم مى گردند، حاكى است كه این 313 نفر خود یك ((امت )) هستند و همچون توده هاى ابرهاى متراكم ، خلل ناپذیر و تیز پرواز و نیرومند مى باشند.
7- آنها ركنها و پایه هاى خلل ناپذیر و پشتیبانان محكم اند:
امام صادق علیه السلام در تفسیر آیه 80، سوره هود علیه السلام كه در آن آمده حضرت لوط علیه السلام به قوم سركش و تبهكار خود گفت :
(( لو اءن لى بكم قوة اءو آوى الى ركن شدید؛))
(((افسوس ) اى كاش در برابر شما قدرتى داشتم یا تكیه گاه و پشتیبان محكمى در اختیار من بود (آنگاه مى دانستم كه با شما پس فطرتان چه كنم ) )).
فرمود: منظور از
((قوه )) همان قائم ((عج )) است و منظور از ((ركن شدید)) (پشتیبانان محكم ) 313 نفر از یارانش هستند. (162)
آرى حضرت لوط علیه السلام آرزو مى كند كه اى كاش مردانى مصمم ، با قدرت روحى و جسمى كافى و هم پیمانهاى نیرومند همانند 313 نفر مردانى كه هسته مركزى حكومت جهانى حضرت مهدى (عج ) را تشكیل مى دهند در اختیار داشت تا قیام كند و با تكیه بر قدرت ، با فساد و انحراف مبارزه نماید.
و طبق روایت مى خوانیم آنها همچون پاره هاى آهن
((محكم و استوار)) هستند. (163)
8- چند نشانه دیگر از این 313 نفر:  
امام صادق علیه السلام به یكى از یاران مخصوص ((مفضل )) رحمة اللّه فرمود:
((وقتى كه امام قائم (عج ) از سوى خدا اجازه خروج و ظهور بگیرد، خدا را به اسم اكبر در لغت عبرانى بخواند و 313 نفر از اصحابش كه از افراد نخستین در مورد قبول ولایت امام هستند، مانند پاره هاى ابر پائیزى كه به سوى او مى شتابند، جمعى شبانگاه از بستر خود ناپدید شوند، و صبحگاه در مكه باشند و جمعى در روز دیده مى شوند كه بر روى ابر حركت مى كنند تا آنجا كه فرمود:
این آیه
((هر كجا باشید خداوند همه را حاضر مى كند)) (164)
درباره آنها نازل شده است .)) (165)
یكى از اصحاب مى گوید: در مسجدالحرام در مكه در حضور امام باقر علیه السلام بودم آن حضرت دستم را گرفت و فرمود:
((بزودى خداوند متعال 313 نفر را در همین مسجد حاضر كند، مردم مكه مى دانند كه هنوز پدران و اجداد آنها خلق نشده اند، همراه آنها شمشیرهائى است كه بر هر شمشیرى نام شخص و نام پدر و اوصاف و نسبش نوشته شده ، سپس به دستور امام (عج ) شخصى اعلام مى كند:
این مهدى (عج ) همچون داود علیه السلام و سلیمان علیه السلام قضاوت مى كند و گواهى نمى خواهد.
)) (166)
و در ضمن روایتى از امام صادق علیه السلام مى فرماید:
((بر شمشیرهاى آنان هزار كلمه نوشته شده كه هر كلمه آن كلید هزار كلمه دیگر است و آن حضرت ، باد را در هر دره اى بفرستد كه ندا كند: این مهدى (عج ) است كه قضاوت و حكومتش همچون قضاوت و حكومت داود علیه السلام است و گواهى از متخلفین نمى خواهد.)) (167)
و بالاخره امام باقر علیه السلام فرمود:
((امام قائم (عج ) داراى 313 نفر یاور است كه این افراد از نژاد ((عجم )) هستند، بعضى از آنها در روز بر روى ابر سوار شده و راه مى روند، و بنام و پدر و اوصاف و نسب معروفند (168) و بعضى از آنها در بستر خود خوابیده اند و بدون وعده قبلى در مكه به حضور امام قائم (عج ) شرفیاب مى گردند.)) (169)
این روایات حاكى است كه 313 نفر در همه ابعاد انسانى ، افراد شایسته و شخصیتهاى ممتاز و قاطع و دلیر و داراى امكانات وسیع بوده و شایستگى آن را دارند كه نخستین دسته گروندگان به آن حضرت باشند و هسته مركزى حكومت حضرت قائم (عج ) و سران ارتش انقلاب جهانى ایشان را تشكیل مى دهند.
9- دست خدا بالاى سر امام عج و یارانش :  
از آنجا كه این مردان آزاده ، براستى به امام (عج ) مى پیوندند تا در راه او هر گونه جانبازى لازم را بنمایند، خداوند نیز یار و یاور آنها است و با نیروهاى غیبیش آنها را كمك مى كند.
چنانكه قرآن مى فرماید:
(( ان تنصرو اللّه ینصركم و یثبت اقدامكم ؛))
((اگر شما خدا را یارى كنید، خداوند شما را یارى مى كند و گامهاى شما را استوار مى دارد.)) (170)
امام سجاد علیه السلام فرمود:
((گویا صاحب شما (حضرت قائم ((عج )) ) را مى بینم كه همراه سیصد و اندى نفر در پشت كوفه به نجف مشرف شده ، جبرئیل علیه السلام در طرف راست و میكائیل علیه السلام در طرف چپ و اسرافیل علیه السلام در پیش روى او است ، پرچم پیامبر صلى اللّه علیه و آله و سلم را برافراشته و آن پرچم را به جانب هیچ گروهى از مخالفان متمایل نكند، مگر اینكه خداوند آنان را به هلاكت مى رساند)). (171)
نیز در ضمن روایتى رسول خدا صلى اللّه علیه و آله و سلم فرمود:
((هنگام خروج قائم (عج ) منادى خدا از آسمان فریاد مى زند: اى مردم ! مدت ستمگران تمام شد، و كار بدست بهترین امت محمد صلى اللّه علیه و آله و سلم افتاد، روانه مكه شوید.)) (172)
به این ترتیب مى بینیم دست خدا همراه مهدى (عج ) و یارانش است ، در این صورت پیروزى آنها حتمى است از طرفى در روایات مى خوانیم خداوند خروج قائم (عج ) را در یك شب سامان مى بخشد. (173)
به هر حال طبق مضمون فرموده امام باقر علیه السلام این انقلاب نیاز به یاران قهرمان و رشید دارد، و باید در این راه خونها ریخته شود و عرقها در بدن جارى گردد. (174)
یارانى كه شایسته اطراف امامى باشند كه پرچم رسول خدا را به دست گرفته و اسلحه هاى پیامبر صلى اللّه علیه و آله و سلم را با خود حمل مى كند، و پیراهن خونى شده اى را كه پیامبر صلى اللّه علیه و آله و سلم در جنگ احد در تن داشت به تن دارد. (175)
10- نقش زنان در انقلاب حضرت مهدى (عج ):  
جالب اینكه از امام باقر علیه السلام نقل شده فرمود:
(( ... و یجى و اللّه ثلاث ماءة و بضعة عشر رجلا فیهم خمسون امرئة یجتمعون بمكهة على غیر میعاد قزعا كقزع الخریف ؛))
((سوگند به خدا سیصد و اندى نفر مرد مى آیند در میانشان 50 نفر زن هستند، در مكه اجتماع مى كنند بى آنكه قبلا وعده داده باشند، آمدنشان همچون ابرهاى پائیزى است (كه با حركات تند مى آیند و در آن مركز جمع مى گردند).)) (176)
شكى نیست و به تجربه ثابت شده كه زنان در انقلابها نقش مؤ ثر و تعیین كننده دارند، زنان هستند كه جوانان رشید و سلحشور در دامان پاك خود مى پرورانند و در پشت جبهه و خانه دارى ، پشتیبان محكم و خوب براى مردان مى شوند، آنها مى توانند با تصمیم آهنین خود شهید پرور باشند، آتش انقلاب را شعله ور سازند، و در كنار جبهه ها به پانسمان زخمى ها بپردازند و نوازشگر انقلابیون شوند.
در روایات آمده پس از جنگ احد بدن حضرت على علیه السلام پر از زخم شد به طورى كه 60 مورد از بدن مولا على علیه السلام بریدگى سخت پیدا كرد، پیامبر خدا صلى اللّه علیه و آله و سلم دو زن بنام ام سلیم و ام عطیه رحمهمااللّه را ماءمور مداوا و پانسمان زخمهاى بدن مبارك امام على علیه السلام نموده ، آنها طبق ماءموریت به زخم بندى مشغول شدند، بعد گزارش دادند بقدرى بدن حضرت على علیه السلام پر از زخم شده كه هر زخمى را مى بندیم در كنارش زخم دیگرى شكافته مى شود.
(177)
نیز در روایات آمده پنجاه نفر از اصحاب (یاران خاص ) حضرت قائم (عج ) زن هستند. (178)
به این ترتیب : زنان نیز باید شخصیت و نیروى معنوى خود را بیابند و بدانند كه مى توانند نقش سازنده داشته باشند و از اصحاب امام مهدى (عج ) گردند، و در جبهه هاى سیاسى و نظامى ، شركت و تلاش فعال نمایند، و همچون زینب كبرى علیهاالسلام مسؤ ولیتهاى سنگین یك انسان كامل را بدوش بكشند و رسالت خود را انجام دهند. (به امید آن روز).
به این حدیث جالب نیز توجه كنید:
مفضل رحمة اللّه گوید: امام صادق علیه السلام فرمود:
((همراه مهدى (عج ) سیزده زن هست .
عرض كردم این بانوان براى چه در كنار مهدى (عج ) هستند؟ فرمود: اینها مجروحان را مداوا مى كنند و از بیماران جنگى پرستارى مى نمایند، چنانكه زنان در زمان پیامبر اسلام صلى اللّه علیه و آله و سلم همراه آن حضرت در جنگها این كارها را به عهده مى گرفتند.
))
ضمنا ناگفته نماند كه از كتاب خطبة البیان منسوب به امام على علیه السلام آمده نخستین كسى كه از 313 نفر به خدمت امام عصر علیه السلام مى رسد دو نفر بصرى بنام على و محارب ، و شش نفر دیگر از ابدال بنام عبداللّه هستند. (179)
و بالاخره در وصف یاران مهدى (عج ) از امام صادق علیه السلام به این مضمون آمده است :
((آنچنان در برابر فرمانده كل قوا خبردار ایستاده اند كه گویا مرغى بر سرشان است و تكان نمى خورند غذایان تمام شده ، در عین حال آثار سجده در پیشانیشان پیدا است ، شیران روز و پارسایان شب هستند و قلبشان همچون پاره آهن محكم است .
همراه آنها پرچمى است كه جبرئیل علیه السلام در جنگ بدر براى پیامبر صلى اللّه علیه و آله و سلم آورد... پرچمى كه تا یك ماه راه از چهار طرفش ‍ ترس را بر دشمنان مسلط مى كند از مكه بیرون نمى آید تا اینكه
((حلقه اى )) در اطرافش باشند، شخصى پرسید: این حلقه از چند نفر تشكیل شده ؟
امام صادق علیه السلام فرمود: از ده هزار نفر كه جبرئیل علیه السلام در طرف راست و میكائیل علیه السلام در طرف چپ این حلقه هستند، سپس ‍ امام علیه السلام پرچم فتح را برافرازد و حركت كند و در مشرق و مغرب كسى نماند جز اینكه
((از روى عناد)) بر آن پرچم لعنت كند.)) (180)
نتیجه بحث و بررسى بیشتر 
از گفتار گذشته چنین نتیجه مى گیریم كه یار و یاور، آنهم یاران جانباز و مخلص و آگاه و متعهد از شرایط اولیه ظهور حضرت مهدى ((عج )) است باید در همه نقاط جهان ، افرادى از مرد و زن آماده شوند و خود را با یاران حقیقى (عج ) تطبیق دهند، یارانى ممتاز و آگاه در همه زمینه ها، یارانى ایثارگر و رزمنده و دشمن برانداز.
و باید علاقمندان به ظهور قائم (عج ) چنین باشند و چنین یارانى در همه جا به وجود آورند تا زمینه خوبى براى نزدیك شدن ظهور گردند.
براى این كه بیشتر به سلحشورى یاران حضرت مهدى (عج ) پى ببریم ، در پایان به این روایت نیز توجه كنید:
امام باقر علیه السلام فرمود:
(( القى الرعب فى قلوب شیعتنا من عدونا، فاذا وقع امرنا و خرج مهدینا كان احدهم اجرى من اللیث وامضى من السنان و یطاعدونا و یقتله بكفیه ؛))
((امروز ترس و رعب دشمنان ما بر دل دوستان ما افكنده شده و چون امر ما واقع شود و حضرت مهدى (عج ) ما خروج كند، هر كدام از دوستان ما از شیر، دلیرتر و از نیزه برانتر شوند و دشمنان را پامال كنند و با دست و چنگ بكشند.)) (181)
به هر حال چنانكه از روایات استفاده مى شود: فتح و پیروزى همراه امام قائم (عج ) است و هر كجا كه مى رود فتح و پیروزى در آنجا به دست مى آید. سرانجام در غرب و شرق به حمایت از آن حضرت برمى خیزند. (182)(183)
و طبق روایتى سیصد و شصت مرد كامل الهى در بین حجرالاسود و مقام ابراهیم علیه السلام با امام قائم (عج ) بیعت مى كنند... و آنها وزیران اویند كه بار سنگین مسئولیتهاى كشور جهانى را اداره مى نمایند. (184)
آن حضرت در فتح روم داراى هفتاد هزار سپاه است كه تكبیر گویان آنجا را فتح مى كنند، غرش تكبیر اول یك سوم روم را، و غرش دوم یك سوم دیگر روم را و غرش سوم كه همراه یورش قهرمانان است همه مردم را تحت پرچم امام قائم (عج ) قرار مى دهد، اسلام و مسلمین سربلند و پیروز مى شوند، و كفر و كافران ذلیل و خوار گردند، و تنها دین خالص حكومت خواهد كرد. (185)
صلیبها شكسته مى شوند و خوكها نابود مى گردند، عصر او عصر پرهیزكاران است ، یارانش پاك و خالص هستند و از آلودگیها بدورند و در خط حق كه خط آن حضرت و یارانش مى باشد گام برمى دارند و به عنوان ((رجال الهى و وزیران آن حضرت )) یاد شده اند. (186)
و به فرموده امام باقر علیه السلام هفتاد هزار نفر از افراد راستین و خالص از اهل كوفه به حمایت امام زمان علیه السلام برمى خیزند. (187)
اوتاد عصائب ، ابدال ، نجباء، رفقاء و اعاجم ؟ 
جالب این كه در وصف یاران مهدى (عج ) واژه هایى مانند: ((اوتاد، عصائب ، ابدال ، نجباء، رفقا و اعاجم )) آمده كه با توجه به معانى این عناوین با ویژگى هاى یاران حضرت مهدى (عج ) نیز آشناتر مى شویم .
اوتاد  
قبلا گفتیم كه ایشان طبق روایات سى نفرند كه همواره در خدمت امام عصر(عج ) به سر مى برند، هر كدام از آنها كه از دنیا بروند، فرد شایسته دیگرى جانشین او مى گردد. (188)
با توجه به كلمه ((اوتاد)) كه جمع ((وتد)) به معنى میخ است و با توجه به آیه 7 سوره نباء قرآن كه خداوند مى فرماید:
(( والجبال اوتادا؛))
((ما كوهها را میخهاى زمین قرار دادیم .)) (كه زمین را نگهدارند و بوسیله آن ، زمین از هم نپاشد)
نتیجه مى گیریم كه این یاران از مردان بسیار خالص و دلاور هستند كه همچون كوه استوار، در خدمت آن حضرت بسر مى برند.
عصائب  
طبق بعضى از روایات ، اینها یاران حضرت مهدى (عج ) در عراق هستند كه هنگام ظهور آن حضرت خود را به مكه مى رسانند و با او بیعت مى كنند. (189)
با توجه به معنى ((عصائب )) كه جمع عصبه به معنى جوانمردان رشید و نیرومند است ، به دست مى آوریم كه یاران مهدى (عج ) باید چنین باشند.
ناگفته نماند كه در بعضى از روایات حضرت مهدى (عج ) با عنوان
((اخیار)) خوانده شده اند. (190)
ابدال  
اینها از یاران حضرت مهدى (عج ) در شام هستند و هنگام خروج و ظهور آن حضرت خود را به مكه مى رساند و با آن حضرت بیعت مى كنند. (191)
معنى ابدال چنانكه مرحوم طریحى در مجمع البحرین مى گوید: آنها جمعى از صالحان مى باشند، كه همواره در زمین هستند، وقتى یكى از آنها فوت كرد، خداوند بدل او شخص صالح دیگر را مى گذارد، اینها 40 یا 70 نفر در شام هستند و یا 30 نفر در جاى دیگر. (192)
بنابراین اینها مردان خالص و كامل و صالح روى زمین هستند. ضمنا ناگفته نماند كه شخصى از حضرت رضا علیه السلام در مورد ابدال پرسید، آن حضرت فرمود: ابدال ، اوصیاء پیامبران هستند. (193)
نجباء  
طبق روایتى كه از امام على علیه السلام و امام باقر علیه السلام نقل شده : اینها یاران مهدى (عج ) از سرزمین مصر هستند. (194)
با توجه به معنى ((نجباء)) كه جمع نجیب به معنى افراد پاك سرشت و خوش نفس و جوانمرد است ، نیز به ویژگى دیگر یاران مهدى (عج ) پى مى بریم .
رفقاء  
یاران حضرت مهدى (عج ) از كوفه هستند و خود را هنگام ظهور به مكه رسانده و با آن حضرت بیعت مى كنند و همچون پاره هاى متراكم ابر پاییزى به سوى مكه روانه مى شوند. (195)
با توجه به اینكه پنجاه نفر از سیصد و سیزده نفر اهل كوفه هستند (196) و با توجه به معنى ((رفق )) و ((رفاقت )) كه نشانگر صفا و صمیمیت و پیوند محكم آنهاست به ویژگى دیگر یاران مخلص حضرت مهدى (عج ) نیز پى مى بریم .
اعاجم  
یعنى غیر عرب ، چنانكه هم اكنون نیز ما نشانه هایش را در ایران ، افغانستان و پاكستان و... مى بینیم ، امام زمان علیه السلام یاران بسیار مقاوم و خستگى ناپذیر و مخلص در این كشورهاى عجمى دارد. همین ها مى توانند هسته مركزى ارتش نیرومند امام (عج ) را در كشورهاى عجمى تشكیل دهند و سپس به توسعه آن اقدام جدى كنند. (197)
با توجه به اینكه حكومت جهانى ارتش نیرومند و قوى و كامل مى خواهد. آن هم در اطراف امامى كه غرق در اسلحه هاى پیامبر اسلام صلى اللّه علیه و آله و سلم است و حتى اسب و شتر و دلدل و براق و پرچم پیامبر خدا صلى اللّه علیه و آله و سلم همراه اوست و مصحف مخصوص امیرمؤ منان على علیه السلام را در دست دارد. (198)
این نیز قابل توجه است كه امیرمؤ منان على علیه السلام فرمود: اصحاب مهدى (عج ) جوانند و پیر در آنها یافت نمى شود، جز مثل سرمه در چشم و نمك در غذا، كه كمترین چیز در غذا، نمك است . (199)
امدادهاى غیبى به كمك انقلابیون 
از آنجا كه مردان خدا به یارى حضرت قائم (عج ) مى شتابند و شب و روز براى برقرارى حكومت جهانى تحت رهبرى آن حضرت تلاش مى كنند، خداوند نیز با امدادهاى غیبى خود بهترین حمایت را از آنجا خواهد كرد، چنانكه در قرآن كریم مى فرماید:
((اگر شما خدا را یارى كنید، خدا نیز شما را یارى مى كند، و قدمهاى شما را ثابت و استوار مى دارد.)) (200)
اینك به این روایت كه فشرده روایات بسیارى است توجه كنید:
((هنگام ظهور امام قائم (عج ) فرشته اى بالاى سر آن حضرت فریاد مى زند این مهدى (عج ) خلیفه خدا است ، پس از او پیروى كنید، مردم به سوى او سراسیمه مى شوند، و او حكومت شرق و غرب را به دست مى گیرد، خداوند او را به سه هزار فرشته كمك مى نماید، اصحاب كهف از یاران او هستند، جبرئیل در پیشاپیش سپاهش ، و میكائیل در كنار سپاهش مى باشد، و حضرت مهدى (عج ) صندوق سكینه را از غار انطاكیه بیرون آورد، و اسفار تورات را از كوهى در شام خارج كرده و با آن یهود، احتجاج و استدلال مى كند و بسیارى از یهودیان مسلمان مى شوند.)) (201)
به این ترتیب مى بینیم : بزرگترین امدادهاى غیبى به كمك حضرت مهدى (عج ) و یارانش مى شتابند و همه سختیها و ناگواریها براى او و یارانش آسان مى شوند.
چنانكه امام صادق علیه السلام در ضمن روایتى فرمود:
(( یذل له كل صعب ؛))
((همه مشكلات در برابر امام قائم (عج ) تسلیم و رام مى گردد.)) (202)
و این موضوع باید مسلمین را قوى دل و محكم كند آنها نهراسند و بدانند كمك خدا پشت سر آنهاست .








کد رنکینگ گوگل